In the Skin of Artist

Dan Mihălțianu

16 iunie - 30 iulie 2022

In the Skin of an Artist is an artistic project in progress that refers to the precariousness and privileges of the artist’s life, from difficulties and constraints, to accomplishments and successes, in an unpredictable world, marked by  political changes, social conflicts and pandemics, restrictions to express oneself, exhibit, work or travel. These are approached from a personal perspective, but at the same time through an overview of the formation path and artistic development in general. The research has two complementary components – exhibition and publication.

 

Expoziția este o sinteză a realizărilor și experiențelor artistice din diverse etape de creație din ultimii 40 de ani, de la viața în socialism, la tranziție, iar mai apoi, la confuzia prelungită, la confruntarea cu realitățile sociale și condiția artistului în context internațional.

Organizator

Galeria Sector 1

Locație

Baiculești 29, Sector 1

București, 013193
(în cadrul Combinatului Fondului Plastic)

Installation Views

Selecția include lucrări din diferite perioade artistice, de la studii, la formare, afirmare, până în actualitate, precum și documente, materiale, ustensile și aparate ce fac parte din „economia artistică.” Acestea sunt puse în raport cu relația dinamică stabilită între „corpul uman” reprezentând contactul direct cu îmbrăcăminte, materiale, aparate și „corpul social” reprezentând contactul direct cu realitățile sociale, politice, economice, culturale și instituționale. Printre proiectele prezentate se numără instalațiile Titanic vals1986 - prezent, Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992 – 2018, Pocket Revolution, 1986 - prezent, Plaques tournantes, 2000 - prezent, Totem, 2000 - prezent, alături de o selecție amplă de desene, picturi, gravură, fotografie, obiect, sunet, film și video.

 

The publication, to appear in 2023, will include texts, images, documents, studies, social, political and cultural analyses related to the impact that art has on today’s society. 

 

Titanic Waltz 1996-prezent, face parte din Canal Grande series, a project started in 1984 as a sequential photographic experiment in the artist’s studio, in which a series of installations and actions that used objects, water and moving lights were captured by the camera. Later, the installation was exhibited in various local and international exhibitions. Canal Grande este un proiect despre plăcere și suferință ca parte a existenței umane. Titlul se referă simultan la Canal Grande din Veneția, ca simbol al plăcerii și loisir-ului, și la Canalul Dunăre-Marea Neagră (început ca lagăr de muncă forțată în 1948, supranumit Canalul Morții, și finalizat în 1984-1986, în „Epoca Ceaușescu”, drept „Apoteoza Socialismului” în România), ca simbol al durerii și suferinței. Era un titlu menit să evite cenzura din epocă, dar a fost imediat decodat. Mirror Space de la Institutul de Arhitectură din București, 1996, a fost închisă după 3 zile, iar catalogul interzis, Canal Grande fiind una dintre lucrările „problematice.”

 

Canal Grande: The Capital Pool and the Associated Publicinstalația participativă prezentată în cadrul Bienalei de Artă de la Veneția 2019, este un bazin format dintr-o folie de vinil negru și rășini sintetice ce delimitează o oglindă de apă de formă neregulată, funcționând ca o „fântână a dorințelor.” Publicul era invitat să arunce bani iar ulterior să propună destinația capitalului acumulat în cele șase luni de funcționare al bienalei. Fondul Autonom constituit a fost alocat în final unei asociații alternative, We Are Here Venice, ce militează, printre altele, împotriva efectelor climatice, turismului de masă și distrugerii patrimoniului cultural al Veneției.

 

Prima versiune a Titanic Waltzwas installed during the Symposium of Installations and Performance, Sibiu 1996. The work refers, on the one hand, to the sinking of the Titanic ship, as a tragedy that marked the beginning of the 20th century, and on the other hand, to the economic and socio-political situation of the 90s and the dissolution of the “Multilaterally Developed Socialist Society” in Romania. The current version of the work includes, in addition to the water mirror, worn clothes and residues similar to those on the world’s seas and oceans. In addition to the initial meanings, new possible interpretations are added, referring to mass migration, the tragedies in the Mediterranean, the English Channel or other seas of the world, to humanitarian crises caused by social and military conflicts or precarious economic conditions, as well as ecological disasters.

 

Last Days of Michael Jackson in Bucharest, 1992-2018, is an analysis of Romanian society and the impact of Michael Jackson’s concerts in Bucharest, in 1992 and 1996,  the appearance of the phenomenon “Jacksonmania” on the cultural and political scene and among the popular masses in Romania,combining the fascination for pop culture and the mirage of consumer society, shortly after the collapse of communism.

Instalația juxtapune măști Michael Jackson distribuite la concertele „Dangerous Tour”, cu figuri extrase din ziarele vremii, reprezentând portrete ale epocii, ce includ un spectru larg, de la elita politică - la cea intelectuală, de la oameni ai muncii - la sportivi, și de la fețe bisericești - la copii ai străzii, persoane fără adăpost și alte categorii sociale, ce pentru un motiv sau altul au fost publicate în epocă.

 

Lucrarea video La révolution dans le boudoir, 1999, reflectă impactul mișcărilor sociale asupra conștiinței individuale și colective, folosind revoluția română din 1989 ca model pentru alte evenimente similare ulterioare. Titlul face aluzie la Marchizul de Sade și a sa „La philosophie dans le boudoir”, ca un moment de libertate neîngrădită în comportamentul și gândirea modernă. Lucrarea combină înregistrări audio realizate de artist în timpul evenimentelor din decembrie 1989 în București, cu imagini ale ritualurilor vieții cotidiene; prim planuri ale unui personaj ce își face toaleta matinală (bărbierit, pieptănat, îmbrăcat, etc), în încercarea de a înțelege ceea ce era de neînțeles în logica evenimentelor în desfășurare. 1999, zece ani mai târziu, lucrurile par a se fi întors la normalitate, orașul, oamenii, societatea, dar cheia a ceea ce s-a întâmplat în acele zile lipsește încă. Ceea ce a rămas amintește de o scenă de teatru absurd. Pista audio condensează în 22 de minute timpul desfășurat între fuga Ceaușeștilor și executarea cuplului prezidențial. 22 de minute este de asemenea și timpul real necesar pentru cineva de a se pregăti pentru o nouă zi - „Ziua Revoluției.”

 

Firewater, 1996, este o proiecție video pe două canale, ce documentează viața de zi cu zi din New York, în perioada unei rezidențe de artist și pregătirea unei expoziții într-o galerie din Manhattan. Lucrările expuse sunt sticle cu alcool distilat de artist în timpul expoziției. Distilatul are la bază un fermentat din fructe și plante culese de artist în Central Park, folosind ca recipiente sticle goale culese pe străzile din New York City. Etichetele sticlelor includ imagini de propaganda din timpul Războiului Rece și imagini recente ale orașului și a culturii americane.

 

Firewater se referă și la faptul că Manhattan, ca și întregul teritoriu al Statelor Unite, au aparținut la origine populației autohtone, iar alcoolul, „Apa de Foc”, a avut un rol deloc neglijabil în cucerirea și supunerea lor. Efectele ulterioare ale consumului de alcool au condus la decăderea comunităților nativilor americani și sunt încă vizibile.


Dan Mihaltianu s-a născut în 1954 în București, România. În prezent îşi împarte activitatea între București, Berlin și Bergen. Este co-fondator, în 1990, al grupului subREAL. A predat la Academia Națională de Arte din Bergen, 2001-2007, la Université du Québec à Montréal, 2008-2009 și la Academia Națională de Artă din Oslo, 2018-2019. A participat într-o serie de rezidențe artistice, printre care, Glasgow Sculpture Centre, 1990; Künstlerhaus Bethanien, 1993-1994; Bahnwärterhaus, Esslingen, 1995; Schloss Plüschow, 1996; Arts Link, New York, 1996; KulturKontakt, Vienna, 1997; Barkenhoff, Worpswede, 1998-1999; Künstlerhaus Eckernförde, 2001; Glenfiddich, Dufftown, 2002; URRA, Buenos Aires, 2013. A expus în numeroase contexte și manifestări internaționale, cum ar fi Concursul internațional de desen "Joan Miró" Barcelona, ​​1980, 1985; Impact Art Festival, Kyoto, 1986, 1997, 1988; European Print Triennial, Grado, 1987; Istanbul Biennale, 1992; Aperto, 48. Biennale Arte, Venetia, 1993; Künstlerhaus Bethanien, Berlin, 1994; Art in General, New York, 1996; Video Cult/ures, ZKM / Museum of Contemporary Art, Karlsruhe, 1999; CTRL [SPACE], ZKM / Museum of Contemporary Art, Karlsruhe, 2001; Tracing Space, Bergen Kunsthall, 2005; National Museum of Contemporary Art, Bucharest, 2005; New Video, New Europe, Renaissance Society, Chicago / Contemporary Art Museum, St. Louis / Tate Modern, London / Stedelijk Museum, Amsterdam / The Kitchen, New York, 2004 – 2006; Social Cooking Romania, NGBK, Berlin, 2007; 3. Prague Biennale, 2007; Kunsthall 3.14, Bergen, 2018; Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 2010; subREAL Retrospect, National Museum of Contemporary Art, Bucharest / SALT Istanbul, 2012-2013; Tallinn Print Triennial, 2014; 1 Vienna Biennale, 2015; A Matter of Contemplation and Discontent, Vargas Museum, Manila, 2016; Michael Jackson on the Wall, National Portrait Gallery, London / Grand Palais, Paris / Bundeskunsthalle, Bonn / Espoo Museum of Modern Art, 2018-2020; Unfinished conversations on the weight of absence, Romanian Pavilion, 58. Biennale Arte, Venice, 2019.

EEA_grants@2x
Logo MCIN
UMP